Kumppanuusmarkkinointi on markkinointimuoto, jossa yritys maksaa korvauksen mainoskumppaneilleen heidän tuottamiensa tulosten perusteella.
Yritys voi maksaa palkkiota kumppanille esimerkiksi jokaisesta kävijästä, liidistä tai myynnistä. Kumppanuusmarkkinointi on siis tulospohjainen mainontamuoto. Kumppanuusmarkkinoinnista käytetään joskus myös termejä “affiliate-mainonta”, “affiliate-markkinointi” tai “tulospohjainen mainonta”.
Kumppanuusmarkkinointi etenee seuraavasti: Kumppani on sijoittanut mainostajan mainoksia tai sen sivuille vieviä linkkejä sivuilleen. Verkossa surfaava asiakas tulee lukemaan blogia tai vertailemaan esimerkiksi kodinkoneen hintoja ja klikkaa mainosta tai linkkiä, joka vie hänet myyjän sivuille. Myyjä maksaa kumppanille sopimuksen mukaan, joko per tehty myynti (CPS/CPO), per tuotettu liidi (CPL/CPA) tai per uniikki vierailija (CPC). Liidi tarkoittaa potentiaalista ostavaa asiakasta, joka osoittaa kiinnostusta tuotetta kohtaan.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti